MESLEĞİNİZİ İSLÂM’IN HİZMETİNE VERİN
Prof. Dr. Mahmud Esad COŞAN Rh.A
(İktisatçılara Sohbet)
Aziz ve sevgili gençler!
Allah hepimizi sevdiği kullardan eylesin...
Allah’ın rahmeti, bereketi, ihsanı, ikramı dünyada ahirette üzerinize olsun...
İslam’ın en önemli sevap kaynaklarından
birisi de müslümanların birbirlerini Allah rızası için sevmesi, Allah için dost
olması, kardeşlik eylemesidir. Müslüman, Müslümanı ziyaret ettiğinde Allah’ın
sevdiği bir insan olur. Ziyaretin ötesinde, tabii ki ticaret gelir, işbirliği
gelir, müşterek teşebbüsler gelir. Çünkü, “İki kişi birbirleriyle ticari ilişki
tesis etse, şirket kursa, ben üçüncüsü olurum.” buyuruyor Allah-u Teàlâ
Hazretleri.Üçüncü ortak, görünmez ortak Allah-u Teàlâ Hazretleri.
Türkiyemizde yalnız batı düşünce tarzları
ve değerlendirmeler vardır. O değerlendirmelerden birisi de bu 20. Yüzyıl’ın eğitiminde
(materyalist eğitiminde) yâni ben gördüğüme inanırım düşüncesi ve felsefesinde
esas olan fen ve teknik. Dolayısı ile rağbet ona olmuştur. Fen ve tekniğin bir
takım başarıları insanın gözlerini kamaştırdığı için, bütün ilimler fenden ve
teknolojiden ibaret sayılmıştır. Hatta müsbet ilim isimlendirmesi bile
yanlıştır. Çünkü ilmin menfisi olmaz. Bu doğru değildir!
Benim demek istediğim şudur: İnsan
ilimleri ve sosyal ilimler, madde ilimlerinden daha üstündür. Türkiye’de Sosyal
İlimler ihmal edilmiştir. Halbuki, bunların sonuçlan fevkalade önemli. Rusya’nın
yıkılışını bir eski bakanla müşahade ediyorduk: “Niye yıkıldı?” diye sordum. “Ekonomisi
çöktü” dedi. Yani hesap, planlama ve iyi bir bütçe yapmadıkları için. Teknoloji
var, atom var, uzay teknolojisi var, her şey mevcut, ama Rusya çöktü. Çünkü
ekonomisini ayarlayamamış.
O bakımdan İslamî hizmetlere girdiğimiz
zamandan beri, benim de dikkatimi sosyal ilimler ve bunun içinde, çoğumuzun
sahası olan İktisat, işletme gibi konular dikkatimi çekiyor. Kurduğumuz hayır
müesseseleri, vakıflar ve şirketlerin hepsinde başarının ekonomi tabanına bina
edildiğini görüyoruz. Yani taban sağlam olmadığı zaman onun üzerine bir bina
inşa edemiyorsunuz, başarı sağlayamıyorsunuz inşa etseniz bile yıkılıyor.
Elbet biliyoruz ki hayatın gayesi Allah’ın
rızasını kazanmaktır. Yani hayatımızı Allah’ın rızasına uygun sürdürmeliyiz. O
halde acaba hepimiz Kur’an İlimleri, Hadis ilimleri mi öğrenmeliyiz?.. Elbette
Kur’an-ı Kerim, Allah’ın bize hitabı olduğuna göre, adeta ondan bize bir mektup
olduğuna göre Kur’an-ı Kerim’i bilmeliyiz. Bu bütün müslümanların, meraklı her
insanın vazifesidir.
Ama bizim dinimizin çok önemli
konularından birisi de şudur ki: Müslümanlar bütün ilimlerle ilgilenecekler,
eğer müslümanlar, herhangi bir alanı ve çalışma dalını ihmal ederlerse, bütün
müslümanlar bu olaydan dolayı suçludur. Çünkü kimin ihmal ettiği belli değil, herkes
başka bir işe kaçmış ve ihmal etmiş... Bu bakımdan bütün ilimleri, müslümanlar
aralarında işbölümü yaparak öğrenmeleri ve mütehassısı yetiştirmeleri
gerekiyor. İlimlerin hiçbirisini küçümsememek gerekiyor. Dedelerimizin sözüyle
meseleyi açıklayalım: “Bir çivi bir nal kurtarır, bir nal bir at kurtarır, bir
at bir yiğit kurtarır, bir yiğit bir vatan kurtarır.” diye açıklamışlar. Küçük
zararlar engellenmediği zaman büyüyüp, büyük felaketlere yol açar. Büyük
gedikler oluşur o bakımdan her dalda bilgi sahibi olacağız.
O halde her müslüman fert olarak Kur’an’ı,
Hadis’i, Fıkh-ı İslâmiyyeyi kendisine lazım olduğu kadar severek öğrenecek. Çünkü
herkesin mesleği var. Batılıların sporları var, hobileri var... Mesela bir
batılı devlet adamı, sabahlan eşofmanlarını giyip, koşabiliyor, bazıları
sanatla uğraşıyorlar. Bizde de mesela Abdulhamid —cennet mekan— tahta işleri
yapmayı severmiş ve çok nefis eserler ortaya koymuş.
O halde, bizim de her birimizin görevi dinimizi
öğrenmek olacak, mutlaka sağlam ve sıhhatli bir dini bilgi kazanmış olacağız.
Ondan sonra sahip olduğumuz diğer mesleğimizle... Herkes Allah’ın dinine ve
müslümanlara nasıl ve ne şekilde faydalı olabileceğini düşünecek.
Kur’an-ı Kerim’de Saff Sûresinde Allah CC
buyuruyor ki:
Bi’smillahi’r-rahmâni’r-rahîm,
يَا
أَيهَا
الَّذِينَ
آمَنُوا
كُونُوا أَنْصَارَ
اللَّهِ
(Yâ eyyühellezîne âmenû kûnû ensâra’llah)
“Ey iman edenler! Allah’ın yardımcıları olun.” (Saff 61/14)
Allah yaradanımız olduğuna göre, bize
gücü, kuvveti kendisi verdiğine göre, hatta başımızdan geçecek olayları
planlayan, mukadderatı takdir eyleyen kendisi olduğuna göre, bizim kendisine
yardım etmemiz mümkün değil, tasavvur bile edilemez. Ama burada Allah’tan Mü’min
kullarına bir iltifat var: Siz iyi müslüman olursanız, müslümanlara yardımcı
olursanız, dinin yayılması için çalışırsanız, bana yardım etmiş gibi olursunuz.
Nitekim, bu konuda bazı Hadis-i Şerifler
de vardır:
عن ابى هريرة رضى الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
ان
الله تعالى
يقول يوم
القيامة: يا
ابن آدم، مرضت
فلم تعدنى
قال: يا رب،
كيف اعودك
وانت ربُّ
العالمين؟
قال: اما علمت
ان عبدى
فلانًا مرض
فلم تعده اما
علمت انك لو
عدته لوجدتني
عنده؟ يا ابن
آدم استطعمتك فلم
تطعمني قال:
يا رب، كيف
اطعمك و انت
رب العالمين؟
قال: اما علمت
انه استطعمتك
عبدى فلانٌ
فلم تطعمه
اما علمت انك
لو اطعمته
لوجدت ذلك
عندى؟ يا ابن
اۤدم،
استسقيتك فلم
تسقني قال: يا
رب، كيف أسقيك
وانت رب
العالمين؟
قال: استسقاك
عبدى فلانٌ
فلم تسقه اما
علمت انك لو
سقيته لوجدت
ذلك عندى؟
[1]
Kıyamet gününde Allah bir kuluna
buyuracakmış ki:
“—Ey kulum! Ben acıktım, ama sen beni
doyurmadın.” Diyecekmiş ki kul şaşırarak: “Aman Ya Rabbi, yâni sen âlemlerin
Rabbisin, Sen acıkır mısın? Ne zaman acıktın? Ben Seni nasıl doyuracaktım?”
“—Benim sevdiğim falanca kul dünyadayken
sana gelmişti, açtı, perişandı, fakirdi... Sen de zengindin, elinde imkânın
vardı... Onun açlığını gidermedin. Onu doyursaydın, beni doyurmuş olacaktın.”
Bir başka kişiye, diyecekmiş ki:
“—Ben hastalandım, beni ziyaret etmedin.”
Kul, şaşırarak diyecekmiş ki:
“—Ya Rabbi, Sen âlemlerin sahibisin,
hastalanamazsın, ne zaman hastalandın? Ben nasıl ziyaret etmedim?..”
“—Dünyada sevgili kullarımdan falanca
şahıs vardı ya, o hastalanmıştı, sen onu ziyaret etmedin. Eğer onu ziyaret
etmiş olsaydın, benim rızamı kazanmış olacak, beni ziyaret etmiş olacaktın.”
Demek ki, Allah’a yardım etmek, müslümanların
ihtiyacına koşmak, müslümanlara şefkatle yaklaşmak demek, Allah’ın dininin
korunması, yayılması ve gelişmesi için çalışmak demektir. Şimdi bizim —müslümanlar
olarak— asıl görevimiz bu olduğu için, elimizdeki mesleklerimiz; Mesela ben
Edebiyat Fakültesi’nden mezunum, Arap-Fars Filolojisi’nde okudum. Elimizdeki
meslekleri İslâm’ın hizmetinde nasıl kullanabileceğimizi düşünmeliyiz. Edebiyatçı
kalemiyle hizmet edecek, mühendis mesleki bilgilerini İslam’a uygulayacak. Doktor
müslümanların tedavisiyle meşgul olacak, ziraatçi müslümanların zirai alandaki
ihtiyacını karşılayacak vs...
Siz de müslümanların kalkınmasını planlayacaksınız.
Daha önce Türkiye’de iktidarlar geldi geçti ve bu iktidarlara sizden önceki
ağabeyleriniz katıldılar, bakan oldular, fabrikalar kuruldu. Ama bugün başka
partilerin yaptığı gibi yapılmadı. Yani bugün her bakan, kendi partisine mensub
insanları kendi kurumuna yerleştirmeye bütün hızıyla devam ediyor. Kendisinden
olmayan memurlara kıyım yapıyor, kendi adamlarını yerleştiriyor. Kendisinin söz
verdiği seçmene faydalı olmaya çalışıyor, kanunları, adaleti çiğniyor... Gazetelerde
her gün şikayetleri görüyorsunuz: Filanca bakanlıktaki partizanlık, filanca
yerdeki yanlışlık, adaletsizlik, sahtekârlık, hile vs...
Şimdi bizimkiler fabrika kurdu ama, o
fabrika komünistlerin eline geçti, yada masonların eline geçti. Yâni o fabrika
müslümanların işine yaramadı. O halde ne yapmak gerekiyor?.. Müslümana yardım
etmek gerekiyor. O halde biz önce kendi kardeşimize yardım etmek mecburiyetindeyiz.
Kendimize hizmet etmeliyiz. Bu zaten Allah’ın bize yüklediği bir vazife. Bakın:
“Hudutta nöbet tutan bir göze cehennem ateşi değmeyecek.” buyruluyor bize
Peygamber Efendimiz SAS tarafından. Neden nöbet tutan biri cennete giriyor da
cehenneme girmiyor?.. Çünkü hududun gerisindeki müslümanlar o kişi hudutta
beklediği için huzur içinde yaşıyorlar ve rahatça ibadetlerini yapabiliyorlar...
Huzur içinde çalışıyor veya emniyet içinde kendini hissediyor. Onun yaptığı
bütün ibadet, hayır ve hasenatın sevabı nöbet bekleyene geliyor. Çünkü bu sebep
oluyor. Onun emniyet içinde hayır yapmasına nöbet bekleyen sebep oluyor. Bu
bakımdan zihniyetiniz: ‘Tarafgirlik” olacak ama nasıl bir tarafgirlik?.. Allah’ın
tarafını tutacaksınız, Mü’minin tarafını tutacaksınız, kafirin tarafını
tutmayacaksınız. Hakk’ın taraftan olacaksınız, batılın taraftarı olmayacaksınız.
Müslümanın, mazlumun yardımcısı olacaksınız, zalimin yardımcısı olmayacaksınız.
Mesleki ve ilmi bilgilerinizi İslam için kullanmayı mutlaka düşüneceksiniz.
Türkiye’de sosyal yapıyı çarpıtan önemli
kusurlardan birisi “İlim ile amel” “Bilgi ile uygulama”, “Üniversite ile piyasa”
arasındaki kopukluktur. Avrupa’da böyle değildir. Bilimsel bir gelişme derhal
uygulamaya konulur. Üniversite, piyasadan oluşan bir problemi derhal alır ve
çözer veya üniversitelerde yeni bir icat olmuşsa, bu hemen piyasaya sürülür.
Bizde bu yok... Yâni bilgi kafada nazari olarak kalıyor, uygulamaya intikal
etmiyor. Bakın bu şahsen kendi mesleğimin “edebiyat” olduğunu söyledim, kendi
mesleğimde bu düşüncem ile nasıl hareket ettiğimi de söyleyeyim. Siz kendiniz
nasıl hareket etmeniz gerektiğini anlatacaklarımızdan çıkartın. Edebiyat olduğu
için saham, İlahiyat Fakültesinde Türk-İslâm Edebiyatı Kürsüsü Başkanı oldum, Türk-İslam
Edebiyatı...
Edebiyat umûmiyetle, kendi aranızdaki
konuşmalarda hafif bir meslek olarak görülür, palavra sayılır, önemsenmez.
Doğru değil. Bunun doğru olmadığını ben kendi mesleki hayatımda gördüm. Dedim
ki; ben şimdi bir edebiyat doktorası yapacağım. Doçentlik çalışması yapacağım,
akademik kademelerde yükseleceğim. Hangi konuyu seçeyim. Bir konuyu
seçebilirim, bu tarihin içinde bilmem falanca şairin gazelleri olabilir. Bana
ne şimdi o şairin gazellerinden! Dünya değişmiş. Gazel benim karnımı doyurmaz
ki. Yani ben gazelleri yazsam ne olacak, divanı neşretsem ne olacak, okusam ne
olacak, okumasam ne olacak, roman okusam ne olacak, okumasam ne olacak? Ömür
zayiatı. Tabi roman da okunur, roman da yazılır, eğer iyi bir niyetle, İslam’a
fayda verecek bir gayeyle yazılmışsa.
Düşündüm, taşındım, kendim tez konusu
olarak, öyle bir konu aldım ki. Bugünün meselesiyle, bugünün toplumu ile
ilgili, Alevilerle ilgili bir mesele. Ben Hacı Bektaş-ı Veli’nin Makalât
isimli eserini aldım. 13. Yüzyıl’da yazılmış veya tercüme edilmiş. Tarihten bir
konu, ama içindeki konular Alevîlerin bugün Alevî dediğimiz Rafizîlerin
yaşayışlarının doğru olmadığını gösteren belgeleri ihtiva ediyor. Nasıl ihtiva
ediyor? Bugünün Alevîsi güya Hazret-i Ali RA’yı seviyor. Güya Ehl-i Beyti
seviyor, güya Hacı Bektaş-ı Veli’yi seviyor... Ama namaz kılmıyor içki içiyor vs...
dinin emirlerini tutmuyor. Halbuki Hacı Bektaş-ı Veli’nin kitabında, bunu,
böyle yapmanın yanlış olduğunu gösteren satırlar var. Ben bu konuyu özellikle
aldım ki, bugünkü Alevî vatandaşlar, hatasını anlasınlar, doğru yola gelsinler.
Namaz kılmaya başlasınlar. Allah’ın emrini tutmaya başlasınlar, Kur’an’ın
çizgisine gelsinler.
Ve hakikaten temenni ettiğim gelişme oldu,
tezim gazetelerde makale konusu oldu, yazıldı, çizildi. Alimler yazarlar,
çizerler, konferansçılar koltuklan altında tezimi alıp götürdüler, okudular, söylediler
ve hakikaten Alevi vatandaşlar içerisinden bazılarının namaza başlamasına ve
doğru yola gelmesine sebeb oldu. Hatta bir vali geldi, Hacı Bektaş-ı Veli’nin
soyundanmış. “ Hocam, size teşekkür ederiz.” dedi. “Ben bizimkilere söyledim.
Arkadaşlar biz yanlış yoldaymışız. Bak bizim pirimiz meğer içki içmiyormuş,
meğer namaz kılıyormuş, gelin durumumuzu düzeltelim dedi ve sonra düzelttik.” dedi.
Demek ki palavra sayılan, boş sayılan, eğlence
sayılan Edebiyat dahi bir problemin çözümünde faydalı olabilir, İyi
kullanılabilirse. Ama, iyi kullanılmazsa efendim Orhan Veli’nin dediği gibi “Bir
de rakı şişesinde balık olsam” diye ömrü böyle geçebilir bir şairin. Kırk
yaşında karaciğerini rakı içerek parçalayıp, ziyan olup ölüp gidiverir.
Hayatını da mahveder. Hiç bir işe de yaramaz yaptığı çalışmalar. Demek ki,
önümüzde iki yol var; ya mesleğimizi İslam’ın emrine vereceğiz, Allah’ın rızası
için kullanacağız, doğru olan budur. Akla ve mantığa uygun olan budur. Bizim
sizden beklediğimiz budur. Sizin kazancınız olacak yol budur. Ya da çıkmaz bir
yola gireceksiniz, şahsi birtakım çalışmalar yapacaksınız, İslâm’la
ilgilenmeyeceksiniz. Sonu pişmanlıklarla dolu bir yola sapmış olacaksınız.
Onun için bu noktaya dikkatinizi çekmek
istiyorum: Mesleğinizi iyi düşünün, mesleğinizi hayata iyi uygulayın.
Mesleğinizi hayata uygularken “İslam’a hizmet etme” prensibine bağlı
kalacaksınız.
Sizden bir misal vereyim: Benim bu
günlerde düşündüğüm; biliyorsunuz Hürriyet Gazetesi bir-iki hafta önce yazdı:
ABD’de “Stratejik Araştırmalar Enstitüsü” isimli çok büyük bir müessese...
Amerikan hükümeti ve CIA ile ilgiliymiş. Araştırmalar yapan bir bilim
müessesesi... Araştırmalarını ilgili yerlere veriyor ve orada uygulanıyor.
Araştırmalarından devlet atılımlarında istifade ediliyor. Ben bu yazının
satırlarını okuyunca şaşırdım. Diyor ki; “1993 yılında Türkiye yaz aylarında
harbe girecek. Daha henüz 92’deyiz. Ama bir sene sonraya yönelik bir senaryo
diyor. Senaryo demek, bir piyes veya tiyatronun metni demek. Oynanırsa oyun
olacak, oynanmazsa teklif olarak kalacak. Çünkü Yugoslavya’daki tecavüz Makedonya,
Kosova ve Arnavutluk’a yönelecek, o zaman Balkanlarda savaş çıkacak ve Türkiye
de kendini harbin ortasında bulacak” diyor.
Şimdi ben bunu ciddiye aldım. Çünkü bunu
sadece ABD söylemiyordu, bugünlerde Genelkurmay Başkanı da söylüyor. “Balkanlardan
endişem var, çok büyük savaş çıkabilir.” diye Dışişleri Bakanı da söylüyor ve
daha başka kimselerde yapıyor bu tür savaş çalışmalarını. Onun üzerine ben
Ankara’ya gittiğim zaman bu meseleyi bilecek kimselerle temasa geçtim, dedim
ki: “Bu senaryo ne demek? Yani bu bir ihtimal midir, bir hayal midir, bir proje
midir, bir plan mıdır?.. Gerçekten uygulanacak mı? Yoksa arkası fos mu çıkacak?
Neyi gösteriyor bu?” dedim. Bakanlık yapmış birisi dedi ki: “Hocam ben sizin
bahsettiğiniz Stratejik Araştırmalar Enstitüsü’ne 16 yıl önce gittim, o zaman
bana: SSCB parçalanabilir, parçalanırsa bir takım Türki Cumhuriyetler ortaya
çıkar... Bunu bana 16 yıl önce söylemişlerdi.” dedi. Yani Stratejik
Araştırmalar Enstitüsü, böyle çalışmalar yapan bir enstitü. Bizim o zaman
hatırımızdan geçmiyordu, SSCB’nin dağılacağını tahmin etmiyorduk.
Hatta ben 1985’li yıllarda Suriye Diyanet
İşleri Başkanı ile görüştüm. Diyanet İşleri Başkanı, Hafız Esed’in (Suriye
Devlet Başkanı) iyi geçindiği bir adam. Yaşlı, sakallı... Nakşibendi
Tarikatının Şeyhlerindenmiş. Aynı zamanda Kürt asıllı bir Diyanet İşleri
Başkanı... Rusya’ya gidip geliyorlar. Rusya ile ittifak yaptıkları için,
ittifak yapmış oldukları için Rusya ile alakaları iyi. Onunla bir otelde
görüştük Libya’da Suriye Diyanet İşleri Başkanıyla. Bana dedi ki: “SSCB’de öyle
güzel gelişmeler var ki, onları siz bilseniz sevincinizden şıkır şıkır
oynarsınız.”dedi. Ben de içimden dedim ki Hoca amma atıyor... Dedim ki: “Suriye
solcu, SSCB ile işbirliği yapıyor. Bunlar da Hükümet erkanıyla sıkı fikı. Tabii
oradaki insanlar bunlara şirin görünüyor. Bunlar da herşeyi tozpembe görüyor,
onun için böyle söylüyorlar, dedim, yani benim düşünme tarzım, mantığım,
fikrim, idrakim böyle hükmetti. Diyor ki: “Orada ben biri ile görüştüm,
konuştum, Allah’ın varlığını varlığını, birliğini anlattım. İslam’dan, müslümanlıktan
bahsettim. Sonra oradan bana mektup yazdı: Hocam dediklerini aynen uyguluyorum
diye.”
Namaz kılmayı filan tavsiye etmiş, İslâm’ı
anlatmış, müslümanlıktan bahsetmiş. Ben bunları fantezi olarak düşünmüştüm ama
yedi yıl sonra durum değişti, çok olaylar oldu, işler değişti. Türki
Cumhuriyetler ortaya çıktı ve biz eskiden o taraflara bakmazken, yönümüzü
çevirmezken, büyük bir yakınlaşma içine girdik. Hatta “Karadeniz Ekonomik İş
Birliği (KEİB)“ adlı projeyle ilişkilerimiz gelişti. Yeni bir projeyle,
işbirliğine girdik. Hatta zamanla sınırlar filan kalkıp biz bunlarla
birleşeceğiz, kaynaşacağız yâni. Şimdi dedi ki: “Evet 1993 yılında harp çıkma
meselesi bir seneryodur, yani ihtimaldir. Onlar bir problem olarak meseleyi
ortaya koyarlar, bu problemin muhtemelen olan çeşitli çözümlerini elde ederler
ve uygun olan çözümü uygulamaya koyarlar. Demek ki ön araştırma yapıyor,
uygulamacıların önüne çeşitli dosyalar getirip veriyorlar ve uygulamacılar
inceliyor ve bu dosyayı uygulamaya, tatbikat sahasına koyuyorlar. 1993’de harp
olabilir mi? Olabilir. Yaz ayında mı olur? Belki yaz ayında olmaz mart ayında
olur, onu da bilmiyoruz yani. Olmayabilir mi? Olmama ihtimali de var. Ama bizim
Genel Kurmay Başkanı’na bakarsak, Dışişleri Bakanına bakarsak, gazetelerin
haberlerini incelersek, öyle hiç de uzak bir ihtimal olmadığını hepimiz kabul
ederiz.
Hakikaten Sırbistan’da, Bosna Hersek’te
savaş oluyor. Kosova’da durum gerçekten çok gergin. Balkan ülkelerini
toplamışız, iki gün önce Cuma Günü ve Balkanlar’da savaş çıkmaması için büyük
gayret gösteriyorlar dış politikacılarımız. Aynı şekilde bizim de çalışmamız
savaşın çıkmaması istikametinde olmalı veya savaş çıkaracak insanları kendi
ülkemizde değil, onların ülkesinde tepeleme çalışmamız olmalı.
Ama bunların hepsi birer planlama işidir.
1993 yılı içerisinde harp olacağını düşünerek, Genel Kurmay Başkanı’nın,
Dışişleri Bakanının ve gazete demeçlerinin söylediklerini ciddiye alarak, harp
çıkacakmış gibi hazırlıklarınızı yapın, tedbirlerinizi alın.
İktisatçılar harp çıkarsa ne yaparlar?
Veya harp çıkmadan önce ne gibi tedbirler alırlar? Bunları iyi düşünün.
Kendiniz için düşünün, müslümanlar için düşünün, şu topraklar için düşünün, bu
topraklar üzerinde yaşayan mazlum,mağdur millet için düşünün.
Görüyorsunuz, Almanya’daki hava...
Gazetelerde bugünlerde güncel... Almanların, işçilerimize karşı davranışı.
Bugünkü gazetelerde var. Polisle çatışmaya girmişler bizimkiler ve 50 Türk
nezarethaneye alınmış. Yani öldürülen Türkler, nezarete alınan Türkler...
Önümüzdeki yılların çok ciddi olduğunu
düşünün. Sizin de çok ciddi görevlerle sorumlu olduğunuzu düşünün. Hoşuma giden
bir şiiri vardır Arif Nihat Asya’nın.
Fatih’in İstanbul’u fethettiği yaştasın.
Yani niye hâlâ oyunda oynaştasın,eğlencedesin?..
Sen Fatih’in İstanbul’u fethettiği yaştasın. Bu şiiri ezberleyin. Çünkü bu
güzel bir ölçüdür nihayetinde. Yani Fatih İstanbul’u 22 yaşında almıştır. Siz
de aşağı yukarı Fatih’in İstanbul’u fethettiği yaşlardasınız.
Onun için kendiniz hor görmeyin. Evet ‘Tevazu”
insanın kendisini aşağı görmesidir. Ama göreviniz dolayısı ile mühim bir görev
üstlenmişiniz. Yani sizi bu haliniz ile alıp bir şirkete genel müdür yapsalar
ve böyle uçaraktan makama konsanız veya falanca yere bakan yapsalar, ne
yaparsınız? Şafak atar, ne yapacağınızı şaşırırsınız. Çünkü hiç hazırlığınız
yok, hiç ona göre hazırlanmamışsınızdır. 22 yaşında, böyle çok mühim işleri
yapacak tarzda yetiştirilmiyoruz ve senelerimiz çok boşa gidiyor.
Halbuki eski insanlar 9-10 yaşında fetva
vermeye başlamışlar. Yani öyle yetişmişler ki, 4-5 yaşlarındayken meselelerin
içerisine girmişler. İlim öğrenmişler, alim olmuşlar. Kendisine bir mesele
sorulduğunda “ dinen bu caizdir veya değildir” diyecek hale gelmişler. Küçük
yaşta büyük işler yapabilecek insan olmuşlar.
Bu sabah İmam-ı Rabbânî Hazretleri’nin
çocuklarının hayatını okuyorum. Olgunlaşma, ilim öğrenme ve ilerlemenin çok
küçük yaşlarda başladığını öğrendim.
Türkiye’deki eğitim yanlışlarında birisi
de budur. Ömrü, yılları bozuk para gibi harcayan bir eğitimdir. Çok boş
şeylerle geçiyor ve tekrarla geçiyor. İlkokulda okuyorsunuz, ortaokulda aynı
şeyi biraz daha geniş okuyorsunuz. Lisede de aynı. Başka diyecek bir şeyleri
yok galiba adamların aynı şeyi okutuyorlar.
Halbuki değişmesi lazım. Mesela alın
ortaokul kitaplarını, ben ilkokuldayken, ortaokul kitaplarını okudum, derse
öyle hazırlanırdım. Biz de yaşımızdan ileri seviyedeki kitapları okurduk.
Ortaokuldayken lise kitaplarını okurduk. Lisede iken de üniversite kitaplarını
okurduk. Şahsen benim fizik dersine merakım vardı. Nusret ————’nun Teknik
Üniversite’de neşrettiği kalın kitabı alırdık ve oradan çalışırdık. Yâni normal şeyi okumazdık.
Neden? Eee zaten biliyorsun, tatmin
etmiyor, yani yazılan kitap sizi tatmin etmiyor. Onun için seneler çok
kıymetlidir, şimdiye kadar 20-22 sene harcamışsanız, bundan sonra dakikaların
bile kıymetini bilin ve iyi hazırlanın. Savaşacakmış gibi hazırlanın, çünkü
savaştan bahsediliyor. Genel müdür ya da bakan olacakmış gibi hazırlanın, çünkü
bu işleri yapacaklar Merih’ten gelecek değil. Sizler yapacaksınız. Ya güzelce
yaparsınız ya da elinize yüzünüze bulaştırır memleketi batırırsınız.
Ermenistan’a buğday sattık ama şimdi
dışardan buğday satın alıyormuşuz. Ermenistan, Azerîlere saldırıyor, bizse
Ermenistan’a elektrik satıyoruz. Kızıyoruz. Ama kime hesap soracağız. Bir şey
istemiyoruz, bizim istediğimizin aksi yapılıyor.
Bunu durdurmanın şekli yolu nedir?
Bilmiyoruz. Yani bu aletin komuta odasının dışındayız. Her şeyi dışardan
seyrediyoruz. Futbol oynadığınız için, sigara içtiğiniz için, vaktinizi boş
geçirdiğiniz için, sinemaya gittiğiniz için, ömrü, yaşları, günleri, saatleri, boş
geçirdiğiniz için komuta odasının dışında kalıyorsunuz.
Bunu bir dert olarak, yaşınız müsait
olduğu için sizlere söylüyorum.
Sizden ümitliyiz, beraberce düşünün,
istişareden hayırlı sonuçlar çıkar. İşbirliği yapın, birlikten kuvvet doğar.
Meseleleri geniş düşünün ve derinlemesine araştırın, her yönüyle araştırın.
Yabancı dili güzel öğrenin. Yabancı neşriyatı takip edin. Küçüklerinize, Lise,
ortaokul ve mahalle arkadaşlarınıza, kendi düştüğünüz hatalara düşmemeleri için
tavsiyelerde bulunun. Biz ömrü boşa geçirdik, siz şöyle yapın deyin ve gece
gündüz çalışıp, çabalayın.
Türkiye’de bir gelişme var, bu gelişmeyi
düşmanlarda kabul ediyor ve korkuyor, korktuğu için de çelmelemeye çalışıyor.
Hakiki bir gelişme olmazsa telaşlanmazlar. Almanya bize düşmanlığa kalkmaz yani
ateş olsa cebim kadar yer yakar der aldırmaz, korkuyor. Amerika korkuyor,
Avrupa korkuyor, Rusya korkuyor. Bizi çelmelemeğe değil, yok etmeye
çalışıyorlar.
Sırbistan, Avrupa Devletleri ile gizli
anlaşmalar yaparak oradaki müslümanları, nüfusun %10’una indirmeyi düşünmüşler.
Avrupa onlara %10’una kadar indirebilirsin diye müsaade etmişler. Sırplar da
çatır çatır kesiyorlar. Ama onların amacı % 10’un altında kalmak değil,
Balkanlardan tüm müslümanları söküp çıkarmak.
Balkanlar biliyorsunuz bizim eyaletimizdi.
Türkiye’nin yanlışlarından bir tanesi daha hudutlarımızın içini vatan sanıp da
75 yıl önce vatanımız olan yerleri defterden silmektir.
Bu da çok yanlıştır. Tuna Vilayetimizi,
Mora Eyaletimizi, Belgrad’ı niye defterden silmişiz?.. Niye 50 sene sonra belki
alırım diye çalışma yapmamışız? Almanlar istilaya uğradı ama Berlin’i
kurtardılar, Almanya’yı kurtardılar ikiye bölünmüşlükten. Şimdi Adriyatik
Denizi’ne çıktılar, Slovenya ve Hırvatistan’ı kurarak, onlarla işbirliği
yaparak tarihi hayallerini gerçekleştirdiler. Onların hayalleri Baltık Denizi’nden
Akdeniz’e kadar bir imparatorluk kurmaktı. Tarihte kurmuşlardı. Şimdi yine
çeşitli oyunlarla bu amaçlarına ulaştılar.
AET (Avrupa Ekonomik Teşkilatı) dediler AT
(Avrupa Topluluğu) oldu. İşte bu bir iktisat oyunudur, yani sizin işinizdir.
Onlar AET diye başladılar. Ekonomik birlikler, siyasi birliklere dönüşüyor. Bu
bir kanun, bunu bilin. Onun için İslam âlemi ile ekonomik ilişkileri kurmaya çılışın.
Yani sizde İET ( İslam Ekonomik Teşkilatı )’ler ve İT (İslam Topluluğu)’ler
kurun. Demek ki sizin Avrupa’daki meslektaşlarınız, kendi ülkelerine güzel
hizmet ediyorlar, etmişler onun misali bu.
Bizde sizlerden böyle deha bekliyoruz. Dâhiyane
işler bekliyoruz. Allah-u Teàlâ Hazretleri tevfîkini refîk eylesin, hayırlara
muvaffak eylesin... Ömrünüzü hayırlı, verimli şekilde geçirmenizi nasip
eylesin, mutlu ve bahtiyar olmanızı nasip eylesin, cennetiyle, cemaliyle
müşerref eylesin...
Es-selâmu aleyküm ve rahmetullah!
29.11.1992 - Hicret
Düğün Salonu - İSTANBUL
[1] Müslim, (135) Birr 14, no: 2569; Beyhakî, Şuabü’l-Îmân, c. 6, s. 534, no: 9182; İbn-i Hibbân, Sahîh, c. 3, s. 224, no: 944.